Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017

Αποσπάσματα από το Βίο του Ήρωος Οδυσσέως Ανδρούτσου

Η ηρωική του καταγωγή και η μυστική του ανατροφή.


Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος ήταν ο γιος του αρματωλού Αντρούτσου Βερούση, από τις Λιβανάτες της Φθιώτιδος. Ο Αντρούτσος Βερούσης ήταν ένας από τους πιο σπουδαίους προεπαναστατικούς ήρωες και συνεργάτης του Λάμπρου Κατσώνη από τη Λιβαδειά   που αλώνιζε στο Αι γαίο του 18ου αιώνα.Ηταν τόσο ανδρείος πο λεμιστής, που είχε επιβάλει στο αρματολίκι του τη μάχη εκ του συστάδην. Είχε απαγορέψει δηλαδή τη χρήση πυροβόλων όπλων και πολεμούσε μόνο με σπάθες, ξίφη και μαχαίρια! Ο Βερούσης ήταν ο φόβος και ο τρόμος των Τούρκων στη προεπαναστατική Ελλάδα. Αυτό το αποδεικνύει και ο μαρτυρικός του θάνατος στην Πόλη, μετά τη σύλληψη του από τους Βενετσιάνους και την παράδοση του στην Πύλη. Βασανίστηκε και θανατώθηκε κατ' εντολή του Σουλτάνου και το σώμα του βυθίστηκε παραδειγματικά στα ανοιχτά του Βοσπόρου.
 
 
Ο γιος τού ατρόμητου Βερουση γεννιέται από την Πρεβεζιάνα Ακρίβω Ταρλαμπά, στην Ιθάκη, στο νησί του «πολυμήχανου βασιλιά» και γι' αυτό παίρνει συμβολικά το όνομα του -Οδυσσεύς- σε μυστική, ελληνορθόδοξη βάπτιση αρματωλών. Πνευμα τική του μητέρα ήταν η Μαρουδιά Κατσώνη, γυναίκα του Λάμπρου Κατσώνη.
Το βαρύγδουπο αυτό όνομα, σαν αγιασμός τον δένει σφιχτά με την ηρωική του μοίρα, που όντως φαντάζει με σύγχρονη Οδύσσεια! Το 1798, ο άλλοτε αδελφοποιτός του πατέρα του, Αλή Πασάς ο Τεπενενλής, αφού κατέλαβε την Πρέβεζα από τον Σουλτάνο, παίρνει μαζί του κατά παράκληση της μάνας του, τον μικρό Οδυσσέα στα Γιάννενα, που εκείνη την εποχή υπήρξαν τόπος πολυεθνικός και ανεξίθρησκος. Ο ίδιος τον μυεί σεβόμενος όμως την Ορθόδοξη πίστη του- και στο μοναχικό τάγμα των Μπεκτασίδων-Αλεβίδων δερβίσιδων προστατεύοντας τον από την αναγκαστική κατάταξη στους Γενίτσαρους και τον πραγματικό εξισλαμισμό του από τους Τούρκους. Μαθαίνει έτσι το αρματολίκι στη σπουδαία «σχολή» του Πασά και γίνεται από μικρή ηλικία ο κορυφαίος της σωματο φυλακής του.
Ο Οδυσσέας, αψύς, περήφανος και μοναδικός γεννιέται και μεγαλώνει για να παίξει κυρίαρχο ρόλο τα επόμενα χρόνια στον κρίσιμο, γεωπολιτικό χώρο των νοτίων Βαλκα νίων του 19ου αιώνα. Σε μια συνηθισμένη διένεξη του με τους αξιωματούχους του Αλή, πυροβολεί τον αρχιαστυνόμο Ταχήρ Αμπάζη και αφού τελικό δικαιώνεται από τον Πασά, διορίζεται οπλαρχηγός στην πατρίδα του, την Ανατολική Στερεά, με αποστολή να επιβάλει την τάξη εξολοθρεύοντας τους κλέφτες.
Ο Ανδρούτσος όμως αποφεύγει διπλωμα τικά τη σύγκρουση του με την κλεφτουριά που τη θεωρεί προστάτιδα του λαού και συ νεργάζεται μαζί της καταδιώκοντας τους κοτσαμπάσηδες και όσους καταπίεζαν τους φτωχούς αγρότες της περιφέρειας. Η επιτυ χημένη διπλωματία του Οδυσσέα ικανοποιεί τον Πασά που τον παντρεύει με την κόρη του επιφανή Ηπειρώτη Χρήστου Καρέλη, Ελένη, δίνοντας του για προίκα την οπλαρχηγία της Λιβαδειάς , και μέρος από τον μεγάλο θησαυρό του , καθώς επίσης επιβάλλει και στους εύπορους κατοίκους της περιοχής να προσφέρουν και αυτοί πλούσια δώρα στο ζευγάρι για τη στρατιωτική προστασία τους.
 
 Μύηση Οδυσσέα Aνδρούτσου στη Φιλική Εταιρεία

Διδάσκαλός του εκεί υπήρξε ο διάσημος Ψαλλίδας, που τον έκανε ν’ αποκτήσει πλέον φωτισμένη συνείδηση του Ελληνισμού και τον μύησε στην Φιλική Εταιρεία. Παράλληλα διδάχθηκε την πανουργία, την σκληρότητα και την καχυποψία που επικρατούσε στο σαράι. Έμαθε επίσης να είναι ανελέητος στους εχθρούς του. Ποτέ δεν είχε πάψει να δείχνει συμπόνια για τον φτωχό λαό και περιφρόνηση στους κοτζαμπάσηδες και στους παπάδες. 

Πάνω απ’ όλα όμως ήταν πατριώτης σύμφωνα με τους όρκους που είχε δώσει κατά την εισδοχή του στην Φιλική Εταιρεία. Ο σκοπός της ζωής του υπήρξε η λευτεριά του γένους σε ένα κράτος πραγματικά δημοκρατικό. Αν οι κοτζαμπάσηδες θα ήθελαν να ακολουθήσουν θα ήταν δεκτοί, αλλιώς θα γίνονταν στόχοι γι’ αυτόν όπως και οι Τούρκοι. Το δημοτικό τραγούδι μελοποίησε την ακατάπαυστη πάλη του λαϊκού αγωνιστή κατά των πλουσίων: 

«Προς σας άρχοντες της Λειβαδιάς προς σας κοτζαμπασήδες, γρήγορα το μουρασελέ λουφέ στα παληκάρια. Βάζω φωτιά στην χώρα σας και καίω τα σαράγια, καπνίζω τις κυράδες σας και τις αρχόντισσές σας».  
 
 
                                                                                                         ( ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου